Kia Ora en typisch Kiwi - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van rene en marlies nijenhuis - WaarBenJij.nu Kia Ora en typisch Kiwi - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van rene en marlies nijenhuis - WaarBenJij.nu

Kia Ora en typisch Kiwi

Door: rene en marlies

Blijf op de hoogte en volg rene en marlies

22 Maart 2024 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Wat valt je op in Nieuw-Zeeland? Er wordt links gereden. Er wordt niet hard gereden, vaak maximaal 100 km/u. Ja, kilometers, er wordt gebruik gemaakt van het metrisch stelsel. De kiwi’s lijken het leuk te vinden om aan de weg te werken. Regelmatig wordt met borden en de bekende oranje pylonen (of is het pion of verkeerskegels) de weg naar één rijbaan geleid. Al kilometers van tevoren staan de pylonen in formatie. Een groot gedeelte van de kiwi’s moet wel bij de roadworks werken, of anders wel zeker bij de productiemaatschappij van de pylonen.

Er wordt Engels gesproken, nou ja, sort of. Probeer ze maar eens te verstaan. Dat valt soms niet mee. Niet gek dat Engels, uiteindelijk is Charles mooi wel de baas van Nieuw-Zeeland.

In tegenstelling tot de Inuits in Canada en de Aboriginals in Australië, worden de Maori’s volledig gerespecteerd. Zo hebben ze eigen televisiekanalen waar de Maori taal wordt gesproken, maar zie je ook veel Maori’s op de niet speciale kanalen. Nu zijn de zogenaamde Polyfests gaande. Feesten in Maori folklore, waar op alle zenders veel aandacht voor is. Lang is het verboden geweest om Maori te gebruiken, maar sinds 1972 is dat na het aannemen van een petitie weer toegestaan. Niet alleen de Engelse taal maakt veel gebruik van Maori, ook vele plaatsnamen zijn Maori namen. In die namen zitten veel herhalingen zoals: Kaiteriteri, Whakapapa (dat stamboom betekent en ook wel verwerkt wordt in tatoeages in het gezicht van de Maori) en Whakarewarewa. De positieve aandacht voor de cultuur van de Maori’s wakkert tegelijkertijd het racisme tegen de Maori’s aan.

Tot nu toe kregen we op alle locaties waar we overnachtten en welkomstdrankje. In de koelkast stond een klein flesje melk. Waarom nou juist dat, is nog een raadsel. Het doet me wel denken aan de tijd van Joris Driepinter, drie glazen melk per dag. Dat was gezond, was de leus. Naar later bleek had het vooral te maken met een melkoverschot.

Denk je nadat je de stekker (pas op dat je de juiste hebt) in het stopcontact hebt gedaan, dat al je apparaten aan het opladen zijn, kun je het mis hebben. Vergeet niet om altijd het schakelaartje bij de outlet aan te zetten.

Pas op als je de kraan openzet. De waterdruk is hier zo hoog dat jezelf en de hele omgeving onder water spoelt als je niet met voorzichtigheid de kraan openzet. Er moet een natuurkundige verklaring zijn voor deze hoge waterdruk, die waarschijnlijk terug te vinden is in het feit dat we hier wel onderaan de aardbol hangen.

En oh ja, Kia Ora is een begroeting in Nieuw-Zeeland. Een goede gezondheid toegewenst.

• 22 Maart 2024 - 11:08

Ans & Willem :

[e-1f605][e-1f979]

En dan ook nog jarig op deze dag.

jullie liggen waarschijnlijk wel in jullie [e-1f634] [e-1f4a4] slaapmandje. Na te dromen weer over deze bijzondere dag.

Warme groet uit het vochtige [e-1f1f3][e-1f1f1]

[e-1f64b]‍[e-2640]️[e-1f64b]‍[e-2642]️Ans [e-38] Willem

• 22 Maart 2024 - 12:23

Fokelien:

Het is mij toch een beetje onduidelijk wat jullie vandaag gedaan hebben, behalve pionnen tellen[e-1f609].

Hoe dan ook, ik hoop dat jullie toch echt een lekker gebakje hebben kunnen vinden of in ieder geval iets om mee te proosten, van harte gefeliciteerd René, PROOSTIEPROOST op je verjaardag[e-1f377][e-1f377]

• 22 Maart 2024 - 15:41

Geert:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en kia ora.

• 22 Maart 2024 - 16:19

Paul:

Waterdruk en hangen aan de onderkant van de aarde. Tja wat zal ik van zo’n theorie nou eens zeggen…. Happy birthaydaydy Rene. Ook namens Noor.